ממרחץ הדמים בעזה לסף התלקחות אזורית
לשבות בעד "כולם תמורת כולם", סיום המלחמה ונגד ממשלת הדמים
דף הבית
מי אנחנו
על מה אנחנו נאבקים.ות
אפשר שאלה על סוציאליזם?
כנס סוציאליזם
דברו איתנו / הצטרפות
תרומת סולידריות
תשלום דמי חברות
התנועה העולמית ISA
ארכיון כתבות
תקנון התנועה
דברו איתנו
תודה רבה!
ההודעה נשלחה, מצוין, נשתדל ליצור קשר בהקדם.
לעצור את מתקפת הנקם
ממשלת נתניהו מתנערת מכל אחריות לאסון בביה״ח בעזה, כשברקע אלפי הרוגים מההפצצות
לנצור את האש! לקיים חקירה עצמאית לחלוטין. להיאבק לשינוי שורשי.
963

963

האסון בבית החולים הנוצרי־בפטיסטי אל־אהלי אל־מעמדאני במרכז העיר עזה מחריד. הפיצוץ האדיר בחצר בית החולים שלשום (שלישי) בערב אירע בזמן שכ־5,000 תושבות ותושבים — שברחו על נפשם מאזורים אחרים של הרצועה — תפסו שם מחסה לצד כמות גבוהה של פצועים, צוותי הצלה וצוותי בריאות.

לפי ההערכות נכון לשעה זו, כ־500 פלסטיניות ופלסטינים נהרגו בפיצוץ. זהו האירוע הקטלני ביותר ברצועה מאז 2008. המספר המחריד של הקורבנות בבית החולים מצטרף, באופן מזוויע, למספר שיא של קורבנות בעזה, שהגיע לכ־3,300 בני אדם במלחמת הנקם של ממשלת נתניהו, מאז מתקפת הפתע של החמאס ומעשי הטבח ביישובים בדרום ב־7 באוקטובר.

קודם כול ההקשר

אף גורם עצמאי לא הצליח לקבוע בשלב זה באופן ודאי את המקור הישיר לפיצוץ בחצר בית החולים, ובכלל זה, גם טענת הצבא הישראלי שהמקור הוא לכאורה רקטה של הג׳האד האסלאמי הפלסטיני, עודה מוטלת בספק. בעוד שנדרשת חקירה עצמאית סביב מכלול הממצאים הספציפיים, ההקשר והנסיבות ברורים: החלטה פוליטית של ממשלת נתניהו–בן גביר–גנץ, בגיבוי צמרת הצבא, לבצע מתקפה חסרת־תקדים ברצועת עזה, שבמודע כרוכה במצור "מלא" קטסטרופלי, כחלק ממדיניות ענישה קולקטיבית על מעל 2 מיליון תושבות ותושבים, והרג המוני, ולמעשה, טבח בהיקף חסר־תקדים, תחת ההפצצות.

לפי נתונים שאסף האו״ם, לפחות 10 בתי חולים בעזה נפגעו מאז תחילת המלחמה. עקב המצור "המלא", 20 מתוך 23 בתי חולים עובדים במתכונת מצומצמת, עם מחסור מתמיד בחשמל ומים. אין חשמל לאינקובטורים לתינוקות, ואי־אפשר לתת טיפול לאלפי פצועות ופצועים בגלל הפצצות חיל האוויר הישראלי.

בית החולים אל־אהלי שהופצץ סיפק שירות לאלפי תושבים שנאלצו לברוח מצפון הרצועה בגלל איומים מצד כוחות צבא ישראליים, וכבר היו דיווחים על עשרות תושבים שנהרגו בגלל הפצצות ישראליות שפגעו בתושבים נמלטים.

הזוועות ו"ההסברה"

נתניהו וממשלתו, בדומה לצמרת הצבא, מתנערים נחרצות מכל אחריות לזוועות בתגובה פבלובית טיפוסית וצינית במיוחד: "ידינו לא שפכו את הדם הזה". ראוי להזכיר שרק שלושה ימים קודם, הסהר האדום הפלסטיני התבקש מצד הצבא הישראלי לפנות את בית החולים אל־קודס בעיר עזה — המתקנים הרפואיים ברצועה בהחלט נמצאים על הכוונת של מתקפת הנקם.

מאז פרסום דבר האסון, "ישראל הרשמית" סיפקה גרסאות סותרות לגבי מקור הפיצוץ: תחילה שיתף פרשן N12 עמית סגל דיווח (ב״צ׳אט הכתבים") מפי "גורם ישראלי רשמי" לפיו "באופן חד־משמעי מדובר ברקטת נפל ששיגר החמאס" (הדגשה שלנו). כעבור עשר דקות טען דובר צה״ל כי "הג׳יהאד האיסלמי הוא האחראי לירי הרקטה הכושל שפגע בבתי החולים". השינוי המהיר בגרסאות מעיד לכל הפחות על כך שהדברים פורסמו טרם סיום הבדיקה. בנוסף, דובר צה״ל הודה שהיו תקיפות של חיל האוויר באזור סביב הזמן בו התרחש הפיצוץ, ובאתר ה'וושינגטון פוסט' אימתו סרטון מהשטח בו נשמע רעש של זמזומים באוויר לפני הפיצוץ, כנראה של כלי טיס.

שעה שאין ביסוס מוצק לטענות לגבי מקור הפיצוץ, שורת ממשלות ימין קפיטליסטיות שדווקא התייצבו לצד שלטון נתניהו במלחמת הנקם לא ממהרות לדברר את "ההסברה" של הממסד הישראלי בנוגע לפיצוץ בבית החולים. כלומר, ביחס לאירוע שהן חוששות מהשלכותיו הפוליטיות, לא הוצגו בפניהן ראיות המאמתות את גרסת הצבא הישראלי לשביעות רצונן. "חכו לעובדות, ודווחו עליהן בצורה ברורה ומדויקת", הפציר שר החוץ של בריטניה, ג׳יימס קלברלי. שולץ, קנצלר גרמניה, שחזר בשלישי מביקור בזק בישראל, קרא לקיים חקירה ממצה, ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, קבעה שיש לחקור את העובדות ולהעמיד את האחראים לדין.

לא ניתן לשלול על הסף בינתיים שמקור הפיצוץ הספציפי הוא הפצצה ישראלית, וגם לא ירי רקטה, וישנם מקרים של נפילות מקומיות של רקטות. סוציאליסטים מתנגדים לירי רקטות חסר הבחנה. בעוד שלתושבים תחת מתקפה צבאית ומצור יש בהחלט גם זכות להגנה עצמית, לרבות דרך לוחמה פרטיזנית, שנחוץ שתתארגן תחת שליטה דמוקרטית של הקהילה, דרך ועדות פעולה נבחרות — להבדיל, המיליציות המשגרות את הרקטות פועלות על דעתן, אינן נותנות דין וחשבון ממשי לקהילה, ירי הרקטות חסר ההבחנה פוגע בתושבים ותושבות מהשורה מכל הקהילות ומשני צידי הגדר, ואף משמש פוליטית באופן ציני את הממסד הישראלי כדי לגייס תמיכה להפצצות בעזה.

כל חקירה של האסון בבית החולים או של כל תקרית אחרת חייבת להיות עצמאית לחלוטין, כל שכן מממשלת נתניהו, מהצבא, מגופי הביטחון והרשויות בישראל, שלכולן אינטרס ברור לגונן על עצמן ולהתנער מכל אחריות לזוועות.

מספר רב של פעמים בעבר, מכונת תעמולה משומנת וממומנת היטב הופעלה כדי לנקות את מקבלי ההחלטות בישראל מכל אשמה, או להכחיש כל קשר שלהם לפשעים נגד א.נשים מהשורה. כך היה פעמים רבות בהפצצות של בתי ספר ובתי חולים בעזה בעבר וגם לאחר הריגת העיתונאית שירין אבו־עאקלה בג׳נין בשנה שעברה.

אחת השיטות להתנערות מאחריות היא הפיכת הזוועה לאירוע נקודתי, מנותק לכאורה משאר האירועים והתהליכים. האם ניתן לנתק בין הפיצוץ בבית החולים לעובדה שממשלת ישראל ממטירה על הרצועה פצצות בהיקף חסר־תקדים תוך גרימה ביודעין להרג בהיקף חסר־תקדים?

כבר בשבוע הראשון של המלחמה חיל האוויר הישראלי הודיע שהמטיר כ־6,000 פצצות על הרצועה. בתגובה הסביר מארק גרלסקו, יועץ צבאי וחוקר פשעי מלחמה לשעבר של האו״ם, כי "ישראל הטילה תוך פחות משבוע את מספר הפצצות שהטילה ארה״ב באפגניסטן בשנה, באזור הרבה יותר קטן וצפוף — שבו טווח הטעויות גדל". לדבריו, בשנה האינטנסיבית ביותר של הלחימה האמריקאית באפגניסטן הוטלו קצת יותר מ־7,423 פצצות. ('מומחי צבא המומים: "צה״ל הטיל כמות פצצות שהטילה ארה״ב באפגניסטן בשנה"', ynet, 13.10)

הפגנות זעם ברחבי העולם

הזעזוע העמוק של א.נשים מהשורה מהיקף הקטל בבית החולים כבר הוביל להפגנות סולידריות ברחבי המזרח התיכון ובעולם. הפגנות ספונטניות ומרשימות בסולידריות עם הפלסטינים בעזה התארגנו עוד בשלישי בשעות הלילה במצרים, בירדן, בטורקיה, בלוב, בתוניסיה, במרוקו, בלבנון ובמקומות נוספים.

אומנם הרשות הפלסטינית בהנהגת פת״ח הכריזה על יום אבל, אך כשהתארגנו הפגנות סולידריות בג׳נין ורמאללה, שוטרי הרשות ירו רימוני גז ואף אש חיה לעבר מפגינים, מה שמדגיש שוב את תפקידה של הרשות, בסופו של דבר, כקבלן מישנה של הכיבוש. ההפגנה שהתקיימה בשלישי בלילה ברמאללה הייתה הגדולה ביותר מאז תחילת המלחמה. במהלך המחאה מפגינות ומפגינים קראו, בין השאר, "העם רוצה להפיל את הנשיא", נגד נשיא הרשות מחמוד עבאס. עבאס נתפס, לצד שורת ראשי מדינות באזור, כמי שמילא פיו מים מתחילת המלחמה. המחאות ברחבי האזור כבר דחקו במלך ירדן להודיע על ביטול הפסגה עם ביידן שהייתה אמורה להתקיים ביום רביעי בהשתתפות עבאס ונשיא מצרים א־סיסי.

הפסגה שאמורה הייתה להתקיים, בדומה לביקור ביידן בישראל, לא נועדה לקדם הפסקת אש מיידית, אלא בעיקר להקנות לאימפריאליזם האמריקאי פיקוח ישיר יותר על ניהול משבר המלחמה. חרף המתחים והפערים בין עמדת הבית הלבן ושלטון נתניהו, שבאו לידי ביטוי במרומז גם בנאום ביידן, עצם הביקור מספק גיבוי להפצצות בעזה ואף לאפשרות פלישה קרקעית של רבבות חיילים. פלישה כזו תביא לזינוק מחריד עוד יותר במספר הקורבנות ותעצים את הסכנה להידרדרות לתבערה אזורית נרחבת.

נחוצה מחאה המונית שתמנע זאת. התעצמות ההפגנות במזרח התיכון ובעולם, וכן משני צידי הקו הירוק, תוכל לכפות על ממשלת נתניהו–בן גביר–גנץ לעצור את מתקפת הנקם. צריך לומר נחרצות: די למלחמה להנצחת המצור, הכיבוש והדיכוי של הפלסטינים. די לשקר של "ניהול הסכסוך"! כן למאבק המוני משני צידי הקו הירוק לעצירת האש, לשיקום קהילות משני צידי הגדר ולפתרון שורשי, על יסוד הבטחות זכות שווה לקיום להגדרה עצמית ולחיים בכבוד, במסגרת מאבק לשינוי סוציאליסטי באזור.

הצטרפו למאבק!
מול ממשלת הון גזענית, כיבוש וסכסוך ללא סוף באופק, ומול שיטה קפיטליסטית שמנציחה אוליגרכיה מושחתת, אי־שוויון, אפליה, מלחמות והרס סביבתי — נדרש מאבק לשינוי שורשי. מאבק סוציאליסטי היא תנועה של רעיונות בפעולה, עם ניסיון בשטח ועם שותפים ושותפות בעשרות מדינות. אנחנו מעורבים במחאות ובמאבקים, ומקדמים סולידריות והתארגנות במטרה לסייע להם לנצח, כחלק מהמאבק לשינוי סוציאליסטי. הצטרפו אלינו במאבק לבניית אלטרנטיבה סוציאליסטית!


תנועת מאבק סוציאליסטי
ת.ד. 125, תל אביב–יפו 6100101
[email protected]
054.818.44.61 | 054.818.44.62
מאבק סוציאליסטי היא תנועה סוציאליסטית הנאבקת למען חברה סוציאליסטית ודמוקרטית, המושתתת על צדק חברתי, שלום ושוויון. התנועה שותפה ב־ISA, התאחדות בינלאומית המאגדת תנועות ומפלגות סוציאליסטיות בעשרות ארצות ברחבי העולם.